Älykäs keho

(Artikkeli on julkaistu Suomen joogalehdessä 2/2015)

Kävelen paljain jaloin aamukasteisella nurmikolla. Jokaisen askeleen jälkeen jalkapohjani juurtuvat tukevasti maahan. Askel on leveä ja lyhyt. Kyseessä on Kehoälykävely, yksinkertainen, hyvinvointia lisäävä ja ylläpitävä harjoitus.

Pysähdyn virtaavaan asentoon. Kuuntelen rauhallista hegitystäni ja luonnon ääniä ympärilläni.

Taputtelen lempeästi käsivarret olkapäästä sormiin ja kämmenselän puolelta takaisin. Jatkan huolella opitussa järjestyksessä läpi koko kehon. Viimeistään korvien käsittelyn jälkeen tunnen lämpimän virtauksen koko kehossa. Taputeltuani pyörittelen nivelet ja ravistelen vähän kerrassaan jäseneni rennoiksi. Huumori tulee mukaan viimestään, kun ranteita rentouttaessa hölskyvät poskeni hervottomasti. Tunnen miten rentous leviää käsistä hartioihin ja kallonpohjaan. Elävöittävä liikesarja tasapainottaa kehoa ja lisää elinvoimaa. Se on pohjana monipuoliselle psykofyysiselle itsehoidon ja terveysliikunnan menetelmälle.

Kehoäly® on parasta mahdollista kehon ja mielen välistä kommunikaatiota, sanoo Tapio Sippoin, menetelmän kehittäjä ja opettaja. Terveet elämäntavat ja hitaan kiiruhtamisen periaate ovat keskeisellä sijalla menetelmää harjoiteltaessa. Kehoa ei kiusata äärirajoille, vaan kaikki tehdään täysin kivutta. Siten harjoittelu sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille. Jopa sänkypotilas voi autettuna hyötyä huomattavasti, parhaassa tapauksessa kuntoutua omille jaloilleen.

Älykkäässä kehossa asuu älykäs mieli, joka tunnistaa todelliset tarpeensa. Vähän kerrassaan vahvistuu luonnollinen elinvoima ja tietoisuus siitä. Sippoin ei lupaa nopeaa helpotusta mihinkään, mutta arvelee, että tehtyään säännöllisesti näitä yksinkertaisia liikkeitä, huomaa monien vaivojen helpottavan. Sairauksiakin saattaa parantua kehon energiavirtauksien vahvistuttua. Hän ehdottaakin, että aloittelijan kannattaa kirjoittaa ylös kaikki vaivansa. Sitten kun harjoittelussa tulee vaihe, jossa sen mielellään lopettaisi, kannattaa katsoa lista uudelleen läpi. Itse koen tasapainoni parantuneen jonkin verran, kuluneiden ranteideni kipu on vähäisempi ja fyysinen kehoni on kaiken kaikkiaan vakaampi. Ajoittain negatiivinen mielentilakin palautuu nopeammin tasapainoon harjoitusten myötä.

Miksi juuri kehoäly, eikä jooga? Tai miksi ei molemmat? Minun kohdallani alaselän ja niskan ongelmat pitävät kaiken liikuntaharrastuksen keveän leppoisana. Vaikeisiin asentoihin en enää uskaltaudu. Etsin harjoitellessani olemisen ja tekemisen tasapainoa, levollisuutta, hengittävyyttä. Ihmisen vatsan kuuluu olla pehmeä, toteaa usean itsepuolustuslajin valmentajana toiminut Sippoin. Tässä kohtaa tulee mieleeni lämmin muisto Maila Sepän Hengityskoulusta. Löydänkin helposti Kehoäly -periaatteista yhtymäkohtia psykofyysiseen hengitysterapiaan. 

Lopetan tämän aamun harjoitteluni lyhyeen seisomameditaatioon. Maa on lämmennyt jakojeni alla, lempeä kesää enteilevä tuuli silittää kasvojani ja lintujen aamukonsertti jatkuu yhä.